2009-07-24

Turism


Har ni tänkt på en sak? När vi svenskar åker till ett annat land, i alla fall i Europa, får man hjälp. Man kan stå där med sin karta och fundera om det var nästa höger eller vänster för att finna vägen till hotellet, det dröjer aldrig lång stund innan någon lokalinvånare stiger fram och frågar om de kan hjälpa till. Ibland kan de inte samma språk som vi, men det går ändå att hitta ett gemensamt språk. Handrörelser, gester och allmänt viftande med bestämda fraser gör att man vet någorlunda hur man ska ta sig vidare. Och vi blir alltid glada och tacksamma.
När hjälpte du en turist i Sverige senast? Just det. Du gick förbi, eller hur? Han stod där med sin karta och såg vilsen ut, men du hade inte tid, eller kände att du kanske inte visste hur du kunde hjälpa till, eller till och med känner dig så ringrostig på engelska att du trodde det skulle bli pinsamt. Det värsta vi vet är att det blir pinsamt. -Tänk om jag nu erbjuder min hjälp på min kassa engelska och så vet jag inte ens hur han ska gå. -Tänk om jag inte förstår vad han säger.
Och det tänker vi. Det tänker jag. Tänker inte du det?
-Det är konstigt sa min internationella kompis, att folk tänker så, ni är ju så bra på engelska här! Men just det, jag har själv inte hjälpt en turist i Sverige på länge, jag går också förbi.

En annan sak med turistsäsongen i år, är den svaga kronan. Många svenskar oroas av varsel och vågar inte ta sig utomlands, samtidigt väller det in tyskar, danskar och andra européer som vill uppleva den svenska sommaren. De har spenderbyxorna på minsann. Vad gör vi? Blir vi glada? Nä! Istället görs teveinslag om de stackars danskarna som går på knäna för att svenskarna inte besöker deras campingar eller nöjesparker. Ja, det är ju himla synd om danskarna som har en stark krona så att svenskar, tyskar och till och med danskar väljer Sverige framför Danmark.

Kan vi inte glädjas åt att så många vill besöka vårt land? Nu när det går ner i alla branscher är det dags att stärka den positiva tron på turismen. Det är en stor intäktskälla till det svenska samhället och kanske(?) den enda branschen i Sverige på frammarsch just nu. Vi måste förstå att turismen är viktig. Vi måste ta hand om turisterna. Det är dags att sluta gå förbi killen med kartan nu! Det är inte pinsamt att hjälpa en turist. Det är bra för ekonomin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar