2010-09-01

Gröna ambitioner


Denna sommar har vi verkligen försökt hänga i vår kolonistuga. Vi har sovit en hel del där. Vi har haft våra ambitioner, både med odling och renovering. Av det mesta blev intet gjort. Så är det. Gillar ändå läget eftersom det brukar bli så varje sommar. Inte mycket blir gjort. En kompis fick mig att få lite frön i jorden, sent visserligen, men jag är glad att hon fick mig att sätta lite fart. Det blev lite rädisor, spenat och ruccola ganska snabbt, som jag sedan lät gå i blom. Nu vid odlingssäsongens slut har jag skördat squash, gröna bönor, sockerärtor och tomater.
Syltandet och saftandet har jag legat lågt med i år eftersom vi har kört ganska sockerfri diet, det enda som blivit är nån rabarberpaj och lite vinbärssylt. Vi plockar plommon från våra träd och mumsar, kollar hur sniglarna sakta återerövrar trädgården. Tror vi hållit en ganska lagom nivå på det där, samtidigt som det gnager i en att inte ta allt tillvara. Hamstern i mig vill spara, spara, spara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar