2009-10-02

Bokmässan


Förra helgen var planen att besöka Bokmässan. Jag lyckades ta mig dit en dag, söndagen.
Jag tänker inte göra om det på ett tag. I alla fall inte besöka den med min dotter igen. Hon får vänta, tja, säg 5 år tills nästa besök. Trotsigare, grinigare unge fick man leta efter. Jag kan ärligt säga att själv fick jag inte ut mycket av det.

Hon blev effektivt pekad mot barntorget av mässpersonalen och vägrade sedan lämna stället. Hon tittade inte på Nalletorgets uppträdanden. Det var tråkigt. Det mesta hade hon redan sett på teve! Det enda min goa, griniga, envisa tjej ville göra var att måla, klippa och stämpla vid bibliotekens barnbord. Stort plus till våra bibliotek som har koll på vad ungar vill ha!

Jag försökte cirkla runt i närområdet och kolla igenom de närmaste bokstånden, men då började tösen ropa efter mig. Försökte ta mig upp till föreläsningsområdet via trädgård/mattorget. Där stentröttnade hon.
Efter fyra timmars bokmässa gav jag upp och släpade hem min unge genom hela mässan. Hon gallskrek "Släpp mig!" hela vägen, mycket underhållande. Svetten rann. Jag var arg. Flickan slog mig. Det måste sett ut som ett bortförande av barn. Det var det inte.
Det var bara ännu en trött mamma som inte stod ut med en övertrotsig unge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar