2009-09-29

Kolonin


På kolonin är det dags att avsluta säsongen. Återigen en säsong där jag hoppats och önskat göra mycket, men mindre blev gjort.
Har jag satt lökarna? Nä. Rensat och klippt ner för hösten? Nä. Plockat ur och tömt stugan på saker som ska hem? Nä. Höstsått mina frön? Nä, knappast va.
Kolonistugan är en dröm som man varje år försöker förverkliga.

Varje år blir man lik förbannat besviken på sig själv för att allt inte har blivit av. Man biter ihop och försöker se fram mot nästa odlingssäsong. Myset i januari, att läsa frökataloger och så odlardrömmar. Glädjen över att känna jorden i fingrarna igen efter den långa vintern. Lycka varje sommar över att se barnen springa och leka utan minsta bekymmer.

Jag gillar min stuga trots alla brustna drömmar och misslyckade planer.

1 kommentar:

  1. Asså, det är inte för sent att sätta lökar ännu!

    Själv har jag målat färdigt de sista rummen och satt golv. Så jag är rätt nöjd i alla fall. I föreningen har jag byggt en trädgårdsportal och en sandlåda till barnen. Nästa år blir det till att försöka få ordning på växthuset, kanske även på lilla bersån, fönstren och fönsterfoder. Möjligen blir det en stund över till att ordna med våra självvattnande planteringslådor på våren.
    Nu när stugan inte längre är en byggarbetsplats på insidan kanske du kan vara där lite mer nästa säsong. Det har faktiskt inte varit helt lätt att nyttja den i år!

    SvaraRadera