2009-09-06

Av vikt!

Detta inlägg kan tyckas vara av vikt. Jag gör något som jag inte rekommenderar någon annan att göra. Jag bantar. Jag bantar i ordets absolut tråkigaste bemärkelse genom pulverpåsar och VLCD.
Är detta rätt sätt att gå för att göra en varaktig viktminskning? Nej, det är det verkligen inte. Det är vad mina trevliga påsar säger; en kickstart. Min tanke är att jag efter två veckor ska vara så trött på påsarna (är redan det) och längta efter god vällagad mat så det inte ska bli problem att lägga om kosten.
Jag har gått ner i vikt innan med ett antal olika sätt. Viktväktarna, viktklubb.se, Modifast, GI viktkoll, och nu Allevo. Dessutom det klassiska sättet med hård träning och trevlig tallkriksmodell där hälften är grönsaker och man gör en beteendeförändring i samband med sitt ätande. De flesta sätt att ändra sin kost på är bra metoder. Den metod jag är minst förtjust i, förutom pulvermetoder med påsar, är nog viktväkteriet. Avancerade pricksystem där jag ska hålla koll på fett, vatten, fiber och motion. Där kan man "spara" prickar genom att träna hårt och sen äta upp dem på lördagen. Nej, man kan inte spara energi. Det E N D A sättet att gå ner i vikt är att förbrukningen av kilokalorier minskar så att intaget blir mindre än åtgången. Brasklappen är att Viktväktarna har funkat bra för mig en gång i tiden, jag blev pinnsmal och supersnygg.
Tror jag att det ska gå vägen den här gången då'rå? Jovisst gör jag det. Det gör jag varje gång. Varje gång jag provar med en ny metod får jag ny kunskap om hur just jag fungerar. Det kanske inte funkar så för dig, men för mig fungerar det att beteendeförändra, skriva ner vad jag äter och måltidsplanera. Sen känner jag mig mätt längre med mindre kolhydrater och mer protein, men visst älskar jag kakor, smörgåsar och pasta som är stora fällor för mig.
Målet är att må bättre, träna regelbundet och ha ett BMI som inte är alltför högt. Då är jag nöjd och ska unna mig något trevligt, kanske en spa-behandling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar